آچار-آلن-چگونه-ساخته-می-شود

آچار آلن چگونه ساخته می شود؟

آچار آلن یا کلید Hex ابزاری ساده است که برای پیچاندن پیچ و مهره ها استفاده می شود. همچنین این ابزار معمولاً از یک قطعه میله شش ضلعی از جنس استیل با انتهای صاف ساخته شده است ، به شکل L  بوده و بازوی آن خم می شود. این ابزار معمولاً توسط بازوی بلند نگه داشته و پیچ خورده و گشتاور بزرگی را در نوک بازوی کوتاه ایجاد می کند.

منظور از هر پیچ  با اندازه خاص برای سوکت می باشد که تحمل نسبتاً بالایی دارد. بنابراین این ابزار معمولاً در کیت هایی فروخته می شود که شامل دو یا چند آچار یکجا در اندازه های مختلف قرار داده شده است. معمولاً طول آچار با اندازه سوکت افزایش می یابد اما لزوما این رابطه به نسبت مستقیم نیست.

نام “آلن” یک مارک تجاری ثبت شده است ، که توسط شرکت تولیدی آلن ازHartford, Connecticut ، در حدود سال ۱۹۱۰ سرچشمه گرفته است و در حال حاضر متعلق به Apex Tool Group  (LLC) است. نام عمومی و استانداردی که در فهرست اکثر کتابها و مجلات منتشر شده استفاده می گردد “کلید Hex” می باشد.

 

برخی از ویژگی های کلیدهای هگز یا همان آچار آلن عبارتند از:

  • ابزار ساده ، کوچک و سبک است.
  • سطوح تماس پیچ در برابر آسیب های خارجی محافظت می شود.
  • شش گوشه در سطح تماس بین پیچ و آچار وجود دارد.
  • سر پیچ های بسیار کوچک را هم می توان در آن جای داد و باز و بسته کرد.
  • این ابزار امکان استفاده از پیچ های بدون سر و برش را فراهم می کند.
  • آچار در حالی که داخل سوراخ پیچ قرار گرفته است می تواند توسط آن ثابت نگه داشته شود.
  • گشتاور اعمال شده در پیچ به طول و ضخامت آچار آلن بستگی دارد.
  • این ابزار بسیار ارزان است.
  • در هر دو انتهای ابزار می توان از مزیت یا گشتاور( قدرت پیچاندن آچار) استفاده کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که در صورت فرشوده شدن بدنه آچار آلن می توان با از بین بردن قسمت فرسوده آن را دوباره بازسازی کرد.

 

آیا در مواقع ضروری می توان جایگزین مناسبی برای آچار آلن پیدا کرد؟

زمانی که می خواهید چیزی قطعه ای را جدا کنید و یا آن ها را  کنار یکدیگر قرار دهید ، در این حالت شما به یک آچار آلن نیاز دارید که ممکن است در دسترس نداشته باشید و آن را نیابید.

فقط کافی است با کمی خلاقیت و صبر به وسیله روش های مختلفی موجود این مسئله را به راحتی حل کنید، برای حل این مشکل می توان از ابزار های دیگر که در دسترس هستند برای جایگزینی آچار آلن استفاده کنید و یا یک آچار آلن همه کاره درست کنید.

اچار الن

برای این کارمی توانید به اطراف خانه بنگرید و وسایل ساده ای را پیدا کنید تا در دو زاویه مسطح مخالف هم در جایگاهی که نیاز به باز یا بسته کردن پیچ دارید، قرار بگیرد . به عبارت دیگر وسیله ای که بتوان به جار آچار آلن استفاده کنید. مثل:

  1. پیچ گوشتی

بعضی اوقات می توانید از انواع پیچ گوشتی های مسطح و کوچک به عنوان آچار آلن استفاده کنید تا دو لبه پیچ گوشتی به عنوان یک اهرم در سوراخ کار کند به منظور اینکه آن را بچرخانید. هرچه سوکت روی پیچ و مهره وسیع تر باشد ، پیچ گوشتی که شما می خواهید استفاده کنید تخت تر باید باشد. هدف از این کار در اینجا این است که پیچ گوشتی را به داخل دیافراگم پیچ بچسبانید تا امکان پیچاندن پیچ و مهره ایجاد شود و پیچ گوشتی در حین پیچاندن از آن جدا نشود.

  1. وسایل آشپزخانه

همچنین می توانید ابزار هایی را در کمد آشپزخانه یا در کشوی ظروف قره ای پیدا کنید که شاید بتوان از آنها نیز بعنوان آچار آلن استفاده کرد، مانند چاقوهای با لبه های صاف و ضخیم می توانند بسته به عمق سوراخ پیچ ، به طور بالقوه کار کنند.

 

باز کردن پیچ و مهره در مواقعی که به آچار آلن دسترسی ندارید.

برخی از پیچ هایی که برای شل یا سفت کردن آنها از آچار آلن استفاده می شود، در واقع پیچ و مهره با هم هستند و یک مهره در طرف معکوس پیچ قرار دارد. در این حالت بجای آچار آلن می توانید از انبردست برای باز کردن مهره استفاده کرده و آن را جدا کنید. اگر به یک جفت انبردست دسترسی ندارید می توانید از دو عدد چاقوی کره به عنوان اهرم استفاده کنید و آنها را محکم در هر دو طرف مهره قرار دهید. هنگام چرخش آنها فشار و گشتاور را هم زمان بر روی آنها اعمال کنید در این حالت اگر دوستی برای کمک کردن دارید ، می توانند با یک وسیله ای پیچ را ثابت نگه دارند تا در حالی که مهره را روی قسمت عقب می چرخانید ، از چرخش آن پیچ جلوگیری کند.

 

یک آچار آلن ایت چگونه ساخته می شود؟

در آغاز کار نکته ای که برای ساختن یک آچار آلن باید رعایت کنید، توجه به اندازه و شکل آن است.

اندازه و شکل آچار آلن مورد نیاز باید از قبل با توجه به اندازه پیچ و مهره ای که برای پیچاندن آن نیاز به آچار داریم، مشخص شود .(عمیق، پهن و یا کم عمق و…)

سپس برای شروع کار ساخت آچار آلن ایت نیاز به طراحی اولیه داریم،

در این طراحی که به وسیله متخصصان این حرفه انجام می گیرد اندازه و شکل ( شعاع، قطر، ارتفاع و …) هر نوع آچار آلنی به صورت دقیق مشخص می شود ( نا گفته نماند که برای طراحی این ابزار مهندسان نیاز به برنامه مخصوص طراحی دارند.)

پس از آماده شدن طرح اولیه، مرحله بعدی ساخت آچار آلن در کارخانجات یا کارگاه های ساخت ابزار های صنعتی آغاز می گرد  و آچار آلن از جنس استیل در اندازه های مختلف ساخته میشود که از میان آنها می توان به آچار آلن ایت در اندازه های ۲ سانتی متری ، ۹ سانتی متری و …. اشاره کرد.

پس از ساخت آچار آلن ایت استاندارد در اندازه های سفارش داده شده این ابزار در بسته بندی ها مناسبی در بازار عرضه شده و توسط نمایندگی ها یا فروشگاه های ابزار آلات با قیمت مناسبی به فروش می رسد.

دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید