پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها

پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها

پس از آشنایی با انواع آچار آلن ها در طراحی، اندازه و سری های متفاوت در این متن به ارائه مطالبی در ارتباط با پیچ گوشتی آلن و انواع مختلف آن به عنوان یکی دیگر از محصولات تولیدی گروه صنعتی آلن ابزار فجر می پردازیم. برای تهیه و سفارش انواع پیچ گوشتی آلن می توانید با پرسنل ما تماس حاصل نمایید یا به صورت آنلاین در سایت ما به ثبت سفارش مورد نظر اقدام کنید.

 

پیچ گوشتی چیست؟

پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها-۲

پیچ گوشتی به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزار آلات، وسیله ای تشکیل شده از سه قسمت دسته، میله و سر پیچ گوشتی است. در انتخاب یک پیچ گوشتی کارآمد و متناسب با نیاز خود، به هر سه قسمت مذکور توجه نمایید. توضیحات جزئیاتی در مورد هریک از این قسمت در ادامه آورده شده است.

شاید تا به حال به انواع دسته پیچ گوشتی توجه کرده باشید. دسته پیچ گوشتی آلن در انواع مختلف می تواند دارای طراحی، رنگ و اندازه متفاوت باشد. غالبا جنس دسته در این ابزار از پلاستیک سخت است. تمیز کردن پیچ گوشتی های آلن با دسته پلاستیک سخت از جمله آلودگی هایی چون روغن و گریس از روی آنها آسان است و بنابراین از این نوع، بیشتر در مکانیکی ها و مهندسی تجهیزات استفاده می گردد. برخی دیگر از دسته ها در این ابزار از پلاستیک نرم ساخته می شوند این ابزار قدرت چرخش و ایجاد نیروی پیچشی شدیدی را میسر می کنند و از آنها بیشتر در نجاری ها و مشاغل این چنین استفاده می شود.

قسمت دوم در ساختار پیچ گوشتی، میله آن است و شاید از نظر بسیاری از افراد توجه به آن اهمیت چندانی ندارد اما این قسمت نیز به اندازه دو قسمت دیگر نیاز به دقت به هنگام خرید دارد. میله های از ساخته شده از جنس آلیاژ کروم- وانادیوم بهترین نوع هستند و مقاومت و استحکام زیادی دارند. طراحی و شکل ظاهری میله ها نیز مهم است. میله های دارای شکل زاویه دار به عنوان مثال میله های با سطح مقطع شش ضلعی یا دارای قسمتی زاویه دار در نزدیکی نوک برای وارد کردن فشار جهت چرخش کارآمد هستند. این فشار مضاعف را می توان با یک آچار به وجود آورد.

سر پیچ گوشتی قسمت سوم در ساختار آن است. شکل سر انواع پیچ گوشتی آلن می تواند دو سو، چهار سو، ستاره ای و غیره باشد. در مورد استحکام نیز نیاز به گفتن نیست که استحکام بالای جنس سر پیچ گوشتی آلن به سبب درگیر بودن آن و فشاری که به این قسمت از پیچ گوشتی آلن وارد می شود حائز اهمیت بسیاری است.

 

انواع پیچ گوشتی آلن

پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها-۳

همانطور که در بالا دیدید، پیچ گوشتی های آلن را از نظر نوع دسته، جنس و شکل میله و نوع سری پیچ گوشتی می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. اما معمول ترین دیدگاه برای طبقه بندی انواع پیچ گوشتی های آلن طبقه بندی از نظر شکل سر پیچ گوشتی است. بر این اساس پیچ گوشتی های آلن به انواع زیر تقسیم می شوند:

 

پیچ گوشتی آلن دو سو

پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها-۴

پیچ گوشتی آلن دو سو که به سبب شکل سری آن پیچ گوشتی تخت نیز نامیده می شود، خود به دو نوع تقسیم می گردد، در نوع اول قطر میله با قطر سر پیچ گوشتی برابر است و برای کار در فضاهای بسته به کار می رود و در نوع دوم سری پیچ گوشتی پهن تر از میله آن می باشد.

 

پیچ گوشتی آلن چهارسو

پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها-۵

همانطور که از نام این نوع پیچ گوشتی نیز پیداست در این نوع سری آچار دارای چهار پره است. مدل طراحی چهارسو سبب می شود نسبت به نوع دو سو، پیچ گوشتی در داخل پیچ سر نخورد و فشار زیادی برای چرخش آن لازم نباشد. پیچ گوشتی های آلن چهارسو به سبب نوع عملکردشان کمتر دچار آسیب می شوند. از این نوع پیچ گوشتی ها در انواع صنایع همچون طلاسازی، تعمیرگاه های لوازم خانگی و وسیله های نقلیه و حتی برای تعمیر دستگاه های صنعتی استفاده می شود. پیچ گوشتی های آلن چهارسو دارای اندازه های استاندارد مختلفی هستند که هریک برای استفاده در پیچ های مربوطه مناسبند. اندازه انواع پیچ گوشتی ها بر حسب میلیمتر یا اینچ بیان می شود.

 

پیچ گوشتی آلن ستاره ای

پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها-۶

پیچ گوشتی ستاره ای نیز به سبب طراحی خاص و سری پیچیده کاملا در داخل پیچ چفت می شوند. در این نوع پیچ گوشتی احتمال سرخوردگی حتی از پیچ گوشتی های چهارسو نیز کمتر است. پیچ گوشتی های ستاره ای در مورد پیچ های با سری ستاره ای استفاده می شوند و نیروی گشتاور بالایی ایجاد می کنند که با کمترین فشار موجب شل یا سفت شدن پیچ شود.

 

پیچ گوشتی های آلن عایق چه نوع پیچ گوشتی هایی هستند؟

پیچ گوشتی های آلن و انواع مختلف آنها-۷

پیچ گوشتی هایی که خاصیت عایق دارند بیشتر در مورد مدارهای الکتریکی به کار گرفته می شوند. در این نوع پیچ گوشتی ها میله و دسته توسط لایه ای از جنس لاستیک پوشیده می شود. به جهت خطرات ناشی از الکتریسیته برای اطمینان از عایق بودن بایستی این نوع پیچ گوشتی را با رعایت استانداردهای لازم تولید کرد.

در هر صورت به یاد داشته باشید که حتی با استفاده پیچ گوشتی آلن عایق نیز با مدار دارای جریان کار نکنید؛ این کار حتی برای خبره ترین فنی کاران نیز خطرناک است و آنان نیز بایستی با رعایت احتیاط کامل به این کار بپردازند.

 

رعایت تناسب در اندازه به هنگام کار با پیچ گوشتی های آلن

پیچ گوشتی های آلن در سایزهای مختلف را می توان در مورد پیچ های در اندازه های متفاوت به کار برد. رعایت تناسب بین اندازه پیچ و پیچ گوشتی آلن موجب دوام و کارایی بیشتر پیچ می شود. استفاده از یک پیچ گوشتی نامناسب از نظر اندازه برای سفت کردن یا باز کردن یک پیچ می تواند موجب آسیب و ساییدگی سر پیچ گوشتی شود.

همچنین در هنگام استفاده از انواع پیچ گوشتی آلن، همچون هر ابزار نوک تیز دیگری موجب آسیب آن به دست، چشم یا سایر قسمتهای بدن خود باشید.

جهت دریافت مشاوره و یافتن پاسخ پرسش های خود در مورد تهیه و خرید انواع پیچ گوشتی آلن به صورت تکی یا دسته ای می توانید از تخصص و تجربه کارشناسان ما در واحد پشتیبانی گروه صنعتی آلن ابزار فجر بهره مند شوید.

دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید