allen-wrench-2

چگونگی کار با آچار آلن

اگر سر رشته ای در دنیای علم مکانیک و ابزار آلات داشته باشید به خوبی می دانید که قدرت اهرم یکی از کارآمد ترین اکتشافات بشر می باشد. استفاده از یک ابزار کوچک چرخاندن پیچی کوچک را که با دست نمی توان آن را چرخاند به عبارتی این ابزار کوچک با نیرویی فراتر از توان انگشتان امکان باز و بسته کردن پیچ را فراهم می کند.

در دنیای گسترش یافته امروزی این ابزار ها روز به روز پیشرفته تر شده و برای کاربردهای مختلف آچارهای گوناگونی ساخته شده است.

شناخته شده ترین آچاری که در بین انواع آنها وجود دارد آچاررینگی می باشد، در اینجا تعریف کلی ما از آچار، یک عدد ابزاری است که دور مهره قرار می گیرد و با در بر گرفتن آن مهره و چسبیدن به آن با اعمال نیرو و فشاری موجب چرخانده شدن یا به عبارتی ساده تر باعث باز و بسته شدن مهره می گردد.

 

انواع آچار های موجود در بازار

آچار فرانسه ، آچاربکس، آچارلوله گیر، آچارآلن و آچارچرخ  از انواع دیگر آچار ها هستند. (ناگفته نماند که آچار چرخ اختصاصی می باشد و فقط مخصوص باز و بست کردن و تعویض چرخ خودرو می باشد.)

کاربرد های این ابزارآلات

هنگام کار بر روی انواع خودرو و دوچرخه ( تعمیر آنها)، کار بر روی شیر آلات ساختمان ها و یا حتی لوله کشی ساختمان ها چند قطعه مختلف به کمک پیچ و مهره به هم وصل می شوند که برای این کار نیاز به انواع مختلف آچار می باشد.

همانطور که انتخاب پیچ گوشتی سایز مناسب بسیار حائز اهمیت است. سایز آچار مورد نیاز برای کار نیز بسیار مهم است و باید سایز آچار به گونه ای باشد که کاملا به دور مهره حلقه شده و به هیچ وجه لق نباشد.

 

نحوه کار با انواع آچار

کار با این ابزارها بسیار آسان است:

نکته حائز اهمیت در نحوه استفاده از آچار ها که کار با آنها را آسان تر می کند، زاویه در دست گرفتن آچار می باشد. در صورتی که آچار مورد نظر را با زاویه درستی در دستتان بگیرید در این حالت شما نیروی اهرم بیشتری ایجاد کرده اید، تا جایی که گفته می شود با تنظیم زاویه در دست گرفتن آچار می توان با نیروی کمتر، بیشترین گشتاور را فراهم کرد. بنابراین در این صورت هم شما انرژی کمتری صرف می کنید و هم آچار فضای مناسبی برای حرکت وسیع تری دارد.

یک راه حل مناسب هم برای وقتی که مهره ها قفل می شوند، وجود دارد و آن این است که در این حالت دسته آچار را درون یک تکه لوله فلزی بگذارید و با این روش طول دسته را بلندتر می کنید. توجه داشته باشید که دسته بلندتر ایجاد شده به معنی گشتاور و نیروی بیشتر است. بنابراین با یک حرکت ساده می توان با صرف انرژی کمتر،کار بیشتری انجام داد.

از سایر کاربرد های آچار می توان به  نگه داشتن یک قطعه در جایش به کمک این ابزار اشاره کرد. بی شک تا به حال برایتان پیش آمده است که برای بستن اتصالات ( بطور مثال، لوله ها ) از پیچ و مهره استفاده کنید و ممکن است با این مشکل مواجه شده باشید که وقتی مهره را می چرخانید به جای سفت شدن پیچ و مهره به یکدیگر، پیچ نیز با مهره می چرخد که نتیجه آن بسته نشدن یا به عبارت بهتر چفت نشدن پیج و مهره به یکدیگر است. راه حل چیست؟

در این مورد بهترین راه حلی که می توان پیشنهاد کرد استفاده از یک آچار دیگر می باشد. به گونه ای که  از یک آچار برای ثابت نگاه داشتن پیچ استفاده کنید و با آچار دوم مهره را بچرخانید و سفت کنید. (پیچ و مهره در سایز متفاوتی ساخته می شوند.)

فراموش نکنید که اگر برای باز و بسته کردن مهره، آچار با سایز بزرگتر یا کوچکتر از سایز پیچ و مهره مورد نظر استفاده کنید، ممکن است دندانه های پیچ یا مهره آسیب ببیند، حتی ممکن است خود آچار نیز دچار آسیب شود. برای شل و سفت کردن پیچ ها بهترین آچار پیشنهادی، استفاده از آچار آلن می باشد.

آچار آلن که به عنوان یک “کلید سحرآمیز” شناخته می شود که می تواند در پروژه های مختلف مفید باشد. اگر تا به حال اسم این ابزار را شنیده اید و در مورد نحوه استفاده از این ابزار منحصر به فرد کنجکاو بوده اید ، برای یادگیری از نحوه استفاده از آچار آلن بهتر است این قسمت از مطالب را تا پایان مطالعه کنید تا همه چیزهایی که باید بدانید را بخوانید.

سرگرد ایت ژاپن

روش کار با آچار آلن

مرحله ۱ – اندازه آچار خود را مشخص کنید

ابتدا، قبل از اقدام به سفت یا شل شدن هر پیچ شش ضلعی ، اطمینان حاصل کنید که اندازه آچار آلن شما مناسب با پیچ های شما است. اگر اندازه آچار شما به اندازه پیچ ها نمی خورد ، می توانید آچار آلن را در اندازه گوناگون در  فروشگاه خرید و فروش آلن ابزار فجر ابزار آلات پیدا کنید.

مرحله ۲ – سفت و سست شدن

در مرحله دوم، اگر می خواهید یک پیچ شش ضلعی را محکم کنید ، نوک آچار آلن خود را با دقت در قسمت شش ضلعی پیچ قرار دهید تا چفت شود و آچار را بطور محکم در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پیچ به اندازه کافی محکم شود. اگر می خواهید یک پیچ را شل کنید ، نوک آچار خود را در قسمت شش ضلعی پیچ قرار دهید و به کار خود ادامه دهید در ادامه آچار را به صورت خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که پیچ کاملا شل شده یا جدا شود. همانطور که مشاهده می کنید استفاده از این آچار ارزان قیمت و سبک بسیار آسان می باشد.

 

استفاده از  آچار آلن L شکل در مسافرت ها

این آچار استاندارد ترین آچار آلن است و در هر کجا که هستید ، به راحتی و ارزان قابل تهیه می باشد. شکل L امکان دستیابی همه جانبه به نقاط تنگ برای شل یا سفت کردن پیچ آلن را فراهم می کند.

اگر در مسافرت ها فقط می توانید یک ست از آچار آلن را همراه داشته باشید ، توصیه ما تهیه آچار آلن L شکل می باشد که وزن آن بسیار کم و قابل حمل می باشد.

با وجود صدها گزینه در دسترس، مجموعه های ۱٫۵ تا ۱۰ میلی متری آچارهای آلن همیشه ارزش خوبی را برای خرید نشان می دهند.

دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید