آلن ۲

انواع و سایز های مختلف آچار آلن

اصلی ترین و رایج ترین آچار آلن ، آچار کوچکی به شکل L می باشد که حتی برای وسایل خریداری شده برای منزل  و محل کار مثل مبلمان در مواقع نیاز به تعمیر مورد نیاز می باشد. در هر صورت ، این شکل معمول آچار آلن  به شما این امکان را می دهد که از آچار آلن به چندین روش استفاده کنید ( البته با فرض اینکه انواع مختلفی از سوکت ها را برای اتصال به آچار آلن داشته باشید.)

همانطور که اطلاع دارید آچار اصلی آلن دارای شش ضلع است که در هنگام چرخاندن پیچ ، امکان قرار گرفتن آن در حفره پیچ ها را فراهم می کند. این بدان معنی است که آچار آلن فقط در پیچ هایی که با آچار مانند قفل و کلید هستند، قابل استفاده است ، زیرا آنها دارای شش ضلع مکمل هم هستند. با این حال ، شما می توانید مجموعه ای از سوکت ها را خریداری کنید که به شما امکان می دهد انواع مختلفی از سرها را روی آچار آلن اضافه کنید. این سوکت از یک طرف پیچ و مهره خواهد داشت ، بنابراین می توانید آن را به سر آچار آلن اضافه یا وصل کنید. طرف دیگر این سوکت شکل متفاوتی مانند پیچ گوشتی صاف ، پیچ گوشتی سر فیلیپس خواهد داشت که به شما امکان می دهد از آچار آلن برای پیچاندن نوع دیگری از پیچ ها استفاده کنید. طیف انواع سوکت های موجود در واقع بستگی به طیف گسترده ای از پیچ و مهره دارد که سازندگان می خواهند آن ها را توسعه دهند. از آنجا که استفاده از آچار آلن بسیار آسان است ، خریدن طیف وسیعی از سرهای سوکت ممکن است راهی آسانتر برای ایجاد یک ابزار مناسب باشد.

آچار از جمله ابزارهای روزمره ای است که تا زمانی که لازم نیست، ممکن است از آنها غافل شوید. اما در مواقع نیاز مثلا برای کار روی پروژه ای که با آن روبرو هستید، سراغ آچار می روید،  در واقع انواع مختلفی از آچارهای آلن وجود دارد و بسیاری از آنها منحصرا برای انجام یک کار خاص طراحی شده اند.

آچارها عموما تک بعدی و چند بعدی هستند. آچارهای تک بعدی، دقیقا مانند سر پیچ گوشتی، می باشند. اما آچار چند بعدی دارای سوکت است که بر روی سر آچار موردنظر قرار می گیرد. هر دو برای شل یا سفت کردن پیچ و مهره و حتی درپوش های مکانیکی و قلاب مورد استفاده قرار می گیرند.

در حال حاضر ۴۰ نوع آچار  در سایز ها و عملکردهای مختلف  وجود دارد ، اگرچه آچارهایی با تنوع بیشتری در کشور های اروپایی وجود دارند که بسیار تخصصی تر هستند.

کاربرد اساسی آچارهای آلن بیشتر در صنعت خودرو سازی  بر روی اتومبیل و همینطور دستگاههای صنعتی می باشد. امروزه در ساخت بسیاری از لوازم خانگی از پیچ های ۶ ضلعی استفاده می شود که برای باز و بسته کردن قطعات آنها نیاز به آچار آلن است ( مانند:  ماشین لباسشویی، ظرف شویی و حتی یخچالها )

 

اندازه آچار آلن چگونه مشخص میگردد؟

تعیین سایز بندی انواع آچار بر اساس فاصله بین دو ضلع موازی آن می باشد.

استاندارد های سایز بندی آچار آلن:

  • استاندارد متریک که اندازه ها در این استاندارد  بر اساس میلی متر مشخص می گردد.
  • استاندارد اینچی که در اینجا هم اندازه آچار ها بر حسب کسری از اینچ مشخص می گردد

دسته بندی آچار ها از لحاظ ابعاد:

در دو دسته کوتاه و بلند

در مورد خواص مکانیکی آچار های آلن می توان گفت که  در دماهای مختلف در برابر خمش، پیچش و شکست بسیار مقاوم هستند و هنگام ساخت برای بالا بردن استقامت تحت عملیات حرارتی قرار داده شده اند.

شرکت آلن فجر در زمینه ی تولید انواع آچار آلن تنوع گسترده ای دارد که از جمله ی آنها  آچار آلن چاقویی شکل می باشد.

 

آچار آلن چاقویی

انواع-آچار-آلن-کدامند-و-موارد-مصرفی-آنها-۲

یک مجموعه ای از  آچار آلن وجود دارد که به ست چاقویی معروف است و مناسب کار در کارگاه ‌های مکانیکی و سایر کارهای صنعتی می باشد.

مشخصات انواع سری آچار آلن چاقویی

آلیاژ: کروم وانادیوم

تعداد هر مجموعه: معمولا مجموعه ۶ عددی که ۶ آچار در سایز های مختلف در یک مجموعه قرار می گیرند.

انواع سایز های آچار آلن چاقویی: ۱/۵ – ۲ – ۲/۵ – ۳ – ۴ – ۵ – ۶

جنس بدنه: ساخته شده از استیل و آلیاژ کروم_ وانادیوم( جهت افزایش استحکام و مقاوم بودن در برابر سایش و خوردگی)

 

هنگام استفاده از آچار آلن چاقویی بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • از چفت و محکم بودن آچار در محل قرار گیری پیچ اطمینان حاصل کنید.
  • از بازوی کوتاه آچار فقط و فقط برای باز و بسته کردن پیچ های مقاوم و محکم کردن نهایی پیچ استفاده کنید.
  • از بازوی بلند آچار منحصرا برای باز و بستن کردن سریع پیچ آلن استفاده کنید.
  • بهتر است نحوه نگه داری آچار آلن را یاد بگیرید و بعد از هر بار استفاده آن را به خوبی شسته و تمیز کرده و در نهایت حتما آن را خشک کنید تا هر نوع کثیفی و مواد اضافی به آن چسبیده باشد خارج شود چرا که در صورت ماندگاری آنها روی آچار آلن در نحوه عملکرد آچار برای قرار گیری در سر پیچ و شل یا سفت کردن آن مشکل ایجاد می شود و ممکن است دندانه ها پیچ آسیب ببینند.
  • یادتان باشد که همیشه از آچاری استفاده کنید که اندازه و نوع آن مناسب همان نوع پیچی که می خواهید با آن کار کنید.
  • لازم به ذکر است که به هیچ عنوان از آچار آلن به عنوان یک چکش استفاده نکنید و همچنین سعی نکنید برای جا باز کردن آچار در داخل پیچ از چکش استفاده کنید، بلکه آچار آلنی مناسب با همان سایز پیچ را استفاده کنید.

هر ابزاری اعم از آچار آلن ممکن است در اثر استفاده مداوم  سایز  آن  دچار تغییراتی شود پس لازم است در هنگام استفاده به نکاتی که در بالا ذکر شد توجه کرده و آنها را رعایت کنید تا ابزار مورد استفاده شما طول عمر بالاتری داشته باشد.

 

مشخصات انواع سایز های آچار آلن

ابعاد: سایز های ۱٫۵ / ۲ / ۲٫۵ / ۳ / ۴ / ۵ / ۶ / ۸ / ۱۰ میلی متری.

وزن: وزن ها با توجه به سایز ها متفاوت می باشد.

رنگ: نقره ای و مشکی

جنس بدنه: معمولا از استیل و آلیاژ کروم – وانادیوم ساخته می شود.( باعث عدم واکنش آچار با رطوبت میشود.)

دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید