آچار-آلن-ستاره-ای

آچار آلن ستاره ای

یک آچار شش ضلعی برای سفت یا شل کردن اتصال دهنده ها ( پیچ ها )که دارای ضخامت های شش ضلعی (شش طرفه) یا شکاف در سر خود هستند. این سرها به عنوان سرهای شش ضلعی (در شش ضلعی داخلی) شناخته می شوند. در حالی که گاهی اوقات ممکن است به صورت جداگانه و تکی در دسترس قرار گیرند ، اما آنها به طور کلی به صورت مجموعه ای آچارها در چند سایز مختلف برای مصارف مختلف به فروش می رسند.

 

آچار آلن ستاره ای چیست؟

یک علامت تجاری با نام تجاری برای سرها و کلیدهای بست است که الگوی شش نقطه ای مانند ستاره دارد.

نام عمومی که توسط ISO به  Torx ( آچار ستاره ای ) داده شده است hexalobular می باشد، ولی  هیچ کس از این اسم استفاده نمی کند و در عوض ،این آچار ها را  بیشتر به اصطلاحات عمومی “ستاره” یا “شش نقطه” می شناسند.

آچار آلن ستاره ای یک نوع از چندین نوع آچار آلن می باشد که با یک الگوی ۶ وجه ستاره ای شکل می گیرد.

از آچار آلن ستاره ای  معمولا برای باز کردن پیچ هایی که سرشان ستاره مانند است و روی وسایل خودروها ، موتور سیکلت ها ، سیستم ترمز دوچرخه ، دیسک های سخت ، سیستم های رایانه ای و الکترونیکی مصرفی استفاده می شود.

آچارهای ستاره ای ابزاری ساده هستند که برای چرخاندن اتصال دهنده های مربوطه طراحی شده اند. مهم نیست که شما یک حرفه ای باشید یا یک آماتور ، داشتن آچارهای ستاره ای در همه زمان ها می تواند اطمینان حاصل کند که هنگام استفاده از آنها برای اتصال دهنده ها یا پیچ های ستاره ای سرعت عمل شما کم نمی شود.

 

چه تفاوتی بین آچار های ۶ ضلعی و ستاره ای وجود دارد؟

آچار های آلن ستاره ای در نگاه اول بسیار شبیه آچار های آلن ۶ ضلعی هستند. با این وجود ، آچار آلن ستاره ای به جای شکل شش ضلع مسطح یک آچار ۶ ضلعی ، شکل ۶ ضلع ستاره مانند دارند.

بر خلاف آچار های ۶ ضلعی ، که معمولا دارای یک سطح مقطع شش ضلعی در تمام طولشان است ( از ابتدا تا انتها) ، آچار های ستاره ای معمولا دارای یک مقطع دایره ای هستند که شکل ستاره ای فقط در انتهای ابزار ظاهر می شود.

انواع-آچار-آلن-کدامند-و-موارد-مصرفی-آنها

کاربرد ها و مزایای آچار آلن ستاره ای

آچار آلن ستاره‌ای یک از چندین نوع آچار می باشد که بدان آچار خورشیدی هم گفته می شود.

آچار های آلن که در ابتدا به وجود آمدند در شکل و ابعاد ساده L شکل و T شکل بودند و با توجه به مزایایی که داشتند استفاده از آن روز به روز گسترده تر شد و اکنون به یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها در کارخانجات و کارگاه های صنایع مختلف تبدیل شده است. از جمله مزایای آچار های آلن می توان به این موارد اشاره کرد که، قسمت سر پیچ که آچار خور می باشد حفره مانند است و در زیر آچار آلن امکان ضربه خوردن و تغییر شکل دادن آن بسیار کمتر شده است.

محل تماس بین آچار آلن و پیچ مورد نظر، یک سطح شش ضلع و ستاره ماننده است و به همین جهت امکان سر خوردن و جابجا شدن آچار یا تغییر شکل دادن دندانه های پیچ در اثر فشار وارده از آچار کم‌تر شود. چرا که در این حالت پیچ و آچار آلن همانند قفل و کلید مکمل هم هستند و در این حالت کار با آنها بسیار راحت می باشد.

همانطور که پیش تر بیان شد شکل متداول آچار های آلن  همانند حرف L  انگلیسی می باشد و دسته ی بلند این آچار  باعث می شود که گشتاور افزایش یابد. بنابراین  نسبت به سایر پیچ‌های معمولی با فشار دست کمتری در جهت یا خلاف جهت عقربه ساعت باز و بسته می شود.

مزیت دیگر آچار های آلن ستاره ای چند کاره بودن آن است بدین شکل که از هر دو طرف آن می توان برای باز و بسته کردن انواع پیچ ها استفاده کرد و کاربرد آن فقط و فقط محدود به پیچ های ستاره ای شکل نمی شود.

از آچار آلن امروزه به طور بسیار رایجی در ساخت و تعمیر قطعات لپ تاپ، لوازم جانبی کامپیوترها، تبلت و در صنعت خودرو سازی بسیار استفاده می شود.

مزیت اصلی این آچار نسبت به سایر آچار های آلن و همچنین پیچ گوشتی های دوسو یا چهار سو در شکل منحصربفرد آن است که موجب می گردد تا در وسایلی الکترونیکی که در ساخت آنها از قطعات ریزی استفاده شده است، مانند موبایل این آچار روز به روز بیشتر مورد  استفاده واقع شود، به این دلیل که در حالی که این ابزار اندازه کوچکی دارد بر خلاف ظاهر آن بسیار بادوام و مقاوم است و محکم در محل اتصال نگه داشته می شود.

مزیت آچار آلن ستاره ای بیشتر در  مواردی بسیار به چشم می خورد که یک عدد پیچ کوچک در داخل یک حفره باریک قرار گرفته شده باشد و شخص نتواند با آچار یا پیچ گوشتی معمولی آن پیچ را خارج و یا باز و بسته کند در نتیجه با استفاده از آچار آلن به راحتی می تواند مشکل را حل کند.

در نهایت به این نتیجه می رسیم که آچار آلن ستاره ای در سایز ها و اندازهای مختلف ریز و بزرگ تولید و مورد استفاده قرار میگیرد.

 

بررسی شکل ظاهری آچار آلن ستاره‌ای

ساختمان ظاهری آچار آلن ستاره ای کاملا شبیه یک عدد پیچ گوشتی معمولی می باشد و در امتداد طول آن به نوک آچار می رسیم که برای باز و بسته کردن پیچ‌های آلن یا ستاره ای ساخته شده است.

از آن جایی که آچارهای آلن ستار ه ای شکل  به تازگی ساخته شده و در بازار جهانی عرضه شده است، در اوایل تولید این ابزار که توزیع و استفاده از آن به اندازه زمان حال رایج نبود، صاحبان صنایع از آن در ساخت وسایلی استفاده می کردند که مصرف کننده به راحتی نتواند پیچ های آن را باز و بسته کند ولی هم اکنون با مرور زمان آچار های آلن در شکل های متنوع توسط کارخانجات مختلف تولید و در قیمت های بسیار مناسب در دسترس عموم قرار می گیرد.

دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید