آچار آلن چاقویی

با انواع آچار آلن آشنا شوید

انواع آچار آلن را ازدو دیدگاه می توان مورد بررسی قرار داد،اولین دیدگاه از نظر شکل سطح مقطع آچار و دیدگاه دوم از نظر طراحی و شکل کلی آچار آلن. از دیدگاه شکل سطح مقطع آچار آلن ها در انواع با سطح مقطع ستاره ای، شش ضلعی، سرگرد و غیره به وجود آمده اند و هر یک را در مورد نوع پیچ آلن مربوطه می توان مورد استفاده قرار داد. اما در این متن تمرکز ما بیشتر روی بررسی انواع آچار آلن از نظر نوع طراحی و شکل کلی آنهاست. هریک از این موارد در شرایط خاصی می توانند به کار روند. با ما همراه باشید تا با این ابزارآلات و ویژگی های منحصر به فرد آنها آشنا شوید.

آچار کوتاه

آچار آلن کوتاه

این نوع آچار آلن در حقیقت همان آچار آلن معمولی با یک ضلع کوتاه است. در طراحی آچار آلن های کوتاه معمولا تنها یک ضلع آچار کوتاه در نظر گرفته می شود و مناسب برای شرایطی است که در فضای با ارتفاع کم مجبور به کار باشید. منظور از ارتفاع کم، ارتفاع برای جایگیری آچار است نه شخص. در شرایطی که نمی توان از آچار آلن معمولی استفاده کرد برای دسترسی به محل پیچ و انجام کار از آچار آلن کوتاه استفاده می کنند. در طراحی انواع آچار آلن کوتاه یا بلند طول ضلع کوچکتر آچار که به شکل حرف L انگلیسی می باشد متغیر است.

آچار چاقویی

آچار آلن چاقویی

مطمئنا چاقوهای سوئیسی را دیده اید که طراحی آنها به صورت گروهی و دسته چاقویی هستند. آچار های چاقویی نیز چنین طراحی دارند و در آنها چندین آچار به صورت دسته ای و با قابلیت تاشو کنار هم قرار گرفته اند. آچار آلن چاقویی این مزیت را دارد که حمل و نقل آن آسان است و می توان از هر سایز آچار که مورد نیاز بود با همراه داشتن یک آچار چاقویی استفاده کرد. در این نوع آچار ها مه زاویه استفاده از آنها می تواند از صفر تا ۱۸۰ درجه متغیر باشد با انتخاب زاویه نود درجه بین پیچ و دسته چاقو می توان بیشترین گشتاور را ایجاد کرد. در مورد بزرگترین زاویه که ۱۸۰ درجه است و با باز شدن کامل آچار میسر می شود می توان در محیط های باریک یا در فضاهای بسته کار کرد.

آچار دسته T

آچار آلن دسته T

گفتیم که طراحی آچار آلن معمولی به صورت حرف L انگلیسی است. در مورد آچار آلن دسته T این طراحی به صورت حرف T انگلیسی تغییر کرده است. آچار های دسته T خود می توانند در سه نوع وجود داشته باشند آچارهای دسته T ای که تنها یک سر آنها (سر بلندتر) آچار است آچارهایی که دو سر (یک سر کوتاه و سر بلند) آنها آچار است و آچارهای دسته T که هر سه سر آنها آچار است. در این نوع آچارها طراحی به شکل T موجب تسهیل در عملکرد و کار کردن با صرف کمترین نیرو می شود.

آچار جغجغه ای

آچار آلن جغجغه ای

در این نوع آچارها دسته آچار و سری آن به صورت مجزا از هم طراحی شده اند. در حقیقت در نوع جغجغه ای، دسته آچار که می تواند معمولی باشد یا T شکل، با اتصال انواع سری به آن که قابل تعویض نیز هستند مورد استفاده قرار می گیرد. پک آچار جغجغه ای معمولا با تعدادی انواع سری اعم از سری شش ضلعی، ستاره ای، سرگرد و غیره همراه است. با استفاده از آچار جغجغه ای می توان چندین نوع آچار را با با کمترین حجم با خود حمل و استفاده کرد.

آچار سه راهی

آچار آلن سه راهی

آچار سه راهی را می توان یک آچار آلن با دسته T منتظم در نظر گرفت. در این نوع آچار طول اضلاع با هم برابر و هر سه سر به عنوان آچار عمل می کنند. سایز هر سه سر آچار با هم برابر نیست و این موضوع برای کاربرد آن در انواع سایز پیچ مفید است. استفاده از این نوع آچار در شرایط به خصوصی صورت می گیرد و در هر جا یا هر موقعیتی نمی توان به راحتی از آن استفاده کرد. عموما دوچرخه سواران آچار آلن سه راهی را برای مواقع ضروری و به سبب اندازه کوچک آن همراه دارند.

آچار دسته P

آچار آلن دسته P

طراحی آچار آلن معمولی L شکل بدین گونه است که در آن یک ضلع آچار بلند و ضلع دیگر آن کوتاه است. در آچار آلن T شکل یک ضلع آچار که همان سر آچار است بلند است و دو ضلع دیگر آن کوتاه و با اندازه مساوی هستند. آچار دسته P را می توان یک حالت میانه در بین این دو نوع طراحی یعنی طراحی L شکل و طراحی T شکل قرار داد. در حقیقت آچار دسته P را می توان همان آچار L شکل معمولی در نظر گرفت که تنها یک دستگیره مضاف بر آن دارد. این دستگیره می تواند سهولت در استفاده از آچار را افزایش و نیروی لازم برای کار کردن و جهت باز یا بسته نمودن پیچ را کاهش دهد. با استفاده از آچار دسته P کمترین فشار به دست اپراتور وارد می شود. همچنین نسبت به آچار آلن های معمولی L شکل این نوع آچارها دارای اندازه بزرگتری هستند.

سخن پایانی

مواردی که ذکر شد معروف ترین انواع طراحی آچار آلن در بازار بودند. مسلما علاوه بر آنچه که گفته شد در یک ابزار فروشی یا فروشگاه اینترنتی فروش انواع آچار آلن موارد دیگری نیز با طراحی های منحصر به فرد دیگر به چشم می خورند. آنچه که در استفاده از انواع آچار آلن مهم است تناسب نوع انتخاب شده با موقعیت و شرایط محیط کار می باشد. در صورتی که نسبت به این موضوع بی توجهی صورت گیرد ممکن است علاوه بر اتلاف زمان پروسه باز کردن یا بستن پیچ به سبب آسیب رساندن به آن با یک آچار نامناسب دشوارتر شود. به هنگام خرید یا استفاده از انواع آچار آلن در صورتی که تخصص یا تجربه کافی در این مورد ندارید می توانید با یک فرد متخصص مشورت کنید. گروه پشتیبانی آلن ابزار فجر نیز به صورت شبانه روزی و کاملا رایگان آماده پاسخگویی به سوالات شما و راهنمایی جهت انتخاب به هنگام خرید می باشد. هدف ما رضایت مشتری است و در این خصوص ارائه محصولاتی با کیفیت و تضمین شده را بر هر امری ارجح می دانیم.

 

دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید